Wednesday, August 1, 2012

Genius atau Usaha?

             Tajuk ni memang hangat diperkatakan sejak saya di sekolah menegah lagi...terutamanya bila lepas keluar result exam... 

Bila ada orang yang dapat result straight As atau 4.0 GPA mesti orang tu dilabel sebagai genius... 

For me there is no such thing as genius people in this world (I think my psychology lecturer must really hate this statement)

Those who work hard will get what he work for... life is simple.. so you dont say somebody is gifted or genius or whatever (eventhough genius people is recognized in medicine actually)... 

Through out my life as a student at every school I went by, there is not a single student who can get straight As without working hard.. 

Suppose you would says that genius student ni memang dah pandai lah dari kecil, thats why diorang dapat straight As... 

No... if you are thinking that way.. you are completely wrong... why is that every straight As student yang saya jumpa semuanya belajar terlampau gila sampai lunyai lunyai buku mereka... sebenarnya orang yang selalu menjadi pelajar cemerlang ni bukannya genius tetapi mereka berusaha dengan semaksimum  yang mungkin dan mereka berjaya...




 Let me give you one example lah bagi senang paham... ramai orang kata Bill Gates itu genius... for me... dia bukanlah genius tetapi dia menggunakan kemampuannya berfikir untuk mencipta Microsoft dan mengambil risiko untuk melakukannya.. 

Ramai orang yang hanya pandai berfikir dan bercakap tetapi tak ramai orang yang sanggup melaksanakan apa yang diperkatakannyer... 

Kunci kejayaan Bill Gates adalah beliau memikir, merancang dan apa yang lebih penting adalah beliau melaksanakan apa yang dia hendakkan...bagi saya kalau nak berjaya kat dunia ini memang mudah... satu perkataan sahaja.... USAHA.... EFFORT...

 Ada satu lagi contoh.. masa saya belajar di salah sebuah sekolah berasrama penuh... adalah seorang pelajar perempuan ni selalu dapat 4.0 flat dalam setiap semester... so semua orang kata dia genius... lepas tu saya pergilah menyiasat tanya kawan kawan budak pompuan ni... diorang kata budak perempuan ni stay up sampai pukul 2.30 pagi setiap hari untuk menghafal buku teks, buat add math and sebagainya... 

So saya tertanya-tanya kalau dia ni genius dia dah takkan baca buku dah sebab otak dia dah pandai... 

So again saya ingin menegaskan yang seseorang itu berjaya bukan kerana dia genius atau gifted tetapi dia berusaha dengan penuh gigih dan memberi penumpuan yang gitu dalam setiap apa  pekerjaan yang mereka lakukan... (p/s saya pernah dapat result exam biologi sama tinggi dengan budak perempuan tu.. hehe tapi sekali tu jelah)

Lagi satu, mengenai mereka yang sering melebel orang ini genius dan sebagainyer, mereka ini kebanyakkannyer datang dari mereka yang malas berusaha dan sering menyalahkan takdir atas ketidak berjayaan mereka... 

Mereka sering menyalahkan takdir tetapi tidak pernah menyalahkan diri sendiri... tuhan sudah berfirman.. yang meksudnyer lebih kurang begini.. aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mana mereka merubah nasib mereka sendiri... 

So kalau kita malas berusaha memang tak akan berjaya... betul kita sudah mendengar ayat ini berulang ulang kali... tapi ini memang realitinyer.. 

Tanyalah mana-mana pelajar yang  berjaya dalam exam... usaha.. kalau malas hendak buka buku memang takkan dapat masuk lah ilmu itu...

Sama je macam  kalau malas nak telan makanan dalam mulut, memang takkan dapat lah kita makanan itu... walaupun ada orang lain yang menyuapkan kat kita... 

 And then akhir sekali, saya tengok balik kat diri saya... kenapa saya tak pernah dapat straight As dalam mana mana exam saya ambil semenjak dari darjah satu sampailah sekarang... 

Jawapan dia mudah jer... rupa rupanyer saya ni kurang study smart and study hard... 

Memang saya tak pernah stay up sampai pukul 2.30 pagi, saya tak pernah dapat lebam mata selama sebulan sebab belajar malam malam, saya tak pernah buat nota nota ringkas, saya belajar tak smart and saya banyak tidur... 

So as a result, no straight As for me.. but I can accept that.... 

So saya menulis artikel ini sebab nak bagitahu bahawa manusia genius itu sebenarnya tak wujud... tetapi hanya usaha yang menjadikan seseorang itu seakan akan genius... 

And diharapkan terutamanya golongan pelajar  yang membaca artikel ini supaya mengambil pengajaran supaya terus belajar hard and study smart sampai semaksimum yang mungkin... (my father cakap belajarlah sampai jadi gila, at least kita gila sebab kita belajar, bukan sebab cinta ke dsb) 

Albert Einstein

            Kalau ade yang masih lagi nak membangkang tentang artikel ini, saya nak mencabar anda untuk kemukakan satu nama orang yang anda rasa genius di dunia ini yang sejak dari lahir lagi dah mengetahui sesuatu yang hebat... 

Carikan saya orang yang sejak lahir mempunyai pemikiran seperti Albert Einstein, Ibnu Sina dan sebagainya... and then saya akan delete artikel ini...ok bye...

(semoga artikel ini memberi pengajaran kepada kita dalam melayari bahtera sebagai seorang pelajar)

Delfadzil

(feel free to share it)

2 comments:

  1. venture will decide our results! Im agree with your statement! =)
    Alhamdulilah !Thanks give me answer ,n idea !
    inn syaa Allah, i will keep stand n move changes myself better !
    Thanks Bro..

    ReplyDelete



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...